Här får Du sanningen Connie… – Låt vår vackra stad få en framtidstro

Blekingesportens Connie Nilsson är glad för att kasta brandbomber och han gör det gärna. Som sportjournalist på stadens enda sportredaktion borde han värna om idrotten och inte tvärtom. Nu är han på krigsstigen igen och tycker inte för mycket pengar ska läggas på arenor i kommunen.

När det gäller arenafrågan är Connie Nilsson rejält fel ute. Så här är den krassa verkligheten. HIF Karlskrona kan inte husera i gamla idrottshallen. De måste få något annat. Antingen en helt ny arena eller att de får ta över Arena Karlskrona och att man lägger in golv där.
Karlskrona HK har varit i Arena Karlskrona sedan man låg i division 3. Man har helt enkelt växt ur den. Nu är man i SHL och då ställs helt andra krav.
Staden och klubben behöver en multiarena. Då kan vi på köpet få hit större och bättre konserter. Man kan få arrangera Melodifestivalen på nytt. Det finns också möjligheter till olika mässor och utställningar.
Alternativet är att göra förändringar och utbyggnader i nuvarande Arena Karlskrona. Det är förstås inget bra alternativ. Snarare rent slöseri med skattemedel. Gör rätt från början för en gångs skull! Det är en ren vinst på sikt.

Med två elitlag i hockey och handboll kommer staden och kommunen Karlskrona att exponeras på bästa sändningstid i TV/radio. Man kommer att synas i rikstäckande medier, på bloggar och i lokaltidningar. En PR som är helt ovärderlig.
Det finns inte bara soltoppen i Karlskrona på sommaren. Den här staden lever även på vintern. En nyfikenhet kommer att födas och människor kommer vilja veta mer om vår vackra stad. Man vill utforska Karlskrona på egen hand. Turismen kommer att öka och det är bara fantasin som sätter stopp för vad man kan uträtta när bollen väl är i rullning.

Med två elitlag är det också mycket lättare att få hit nya företag. När man syns, så finns man. Som ni vet handplockar företag idag sin personal. De får lättare att rekrytera rätt personer när man kan erbjuda handboll och ishockey av högsta klass.
Nya företag gör att folkmängden ökar. Fler skattekronor tickar in på kontot. Konsumtionen av varor och tjänster ökar.
Allt detta leder också till nya jobb.

Förutom allt jag nämnt ovan är förstås folkhälsan också ett starkt argument. Du får fler att röra på sig med två arenor i staden. Du väcker intresset än mera bland barn och ungdomar. Att få in dem i ett idrottsligt fostrande är också ett argument som är starkt.

Vi står vid ett vägval. Ska vi bli en kommun som är beredda på att möta framtiden och vill växa. Eller ska vi leva i det förgångna och halka efter?
För mig är svaret lätt.
Nu hoppas jag även att fotbollen i kommunen också får en stark skjuts framåt.

Man kan debattera det mesta. Jag skulle gärna vilja veta varför Blekingesporten knappt har åkt runt i landet och bevakat KHK under senaste säsongen? Istället har man köpt in tjänsten. Senaste exemplet är när Karlskrona spelade borta mot Västerås och tog ledningen med 2-1 i matcher. Då var en frilansjournalist boende i Stockholm där för att rapportera från dramat. Förklaringen den gången var att HIF Karlskrona kunde fira avancemanget till Elitserien på hemmaplan. Jag tycker också att man skulle hårdbevaka den matchen med flera på plats, men man hade väl ändå kunnat skicka en enda journalist till Västerås?
Heter det inte Blekingesporten?…
Har Du något svar på detta Connie?

 

Det är Vi som är Karlskrona!

/Peter KHKaren

4 Responses to "Här får Du sanningen Connie… – Låt vår vackra stad få en framtidstro"
  1. Bra! Fundera på vad som kostar oss mest i längden…. Idrottande, friska barn, ungdomar o vuxna eller överviktiga med allt vad det har för konsekvenser?

  2. Undra hur många timmar i veckan som skattebetalare i kommunen jag kommer få nyttja någon av arenor ? Vad händer om KHK & HIF åker ner en eller flera divisioner ?

    • Självklart finns risken alltid att lag kan degraderas. Den chansen måste man våga ta om kommunen ska utvecklas. Tur att inte Växjö, Jönköping, Skellefteå osv har tänk så bakåtsträvande.
      Självklart ska arenorna vända sig till alla målgrupper.